Tale ved Anne og Andrew Hay i MK 15. juni 2014

LUKAS 19.1-10

Han kom inn i Jeriko og dro gjennom byen.  2 Der var det en mann som het Sakkeus. Han var overtoller og svært rik.  3 Han ville gjerne se hvem Jesus var, men han kunne ikke komme til for folkemengden, for han var liten av vekst.  4 Da løp han i forveien og klatret opp i et morbærtre for å få se ham på et sted hvor han måtte komme forbi.  5 Og da Jesus kom dit, så han opp og sa til ham: «Sakkeus, skynd deg og kom ned! For i dag må jeg ta inn hos deg.»  6 Han skyndte seg da ned og tok imot ham med glede.  7 Men alle som så det, murret og sa: «Han har tatt inn hos en syndig mann.»  8 Men Sakkeus sto fram og sa til Herren: «Herre, halvparten av alt jeg eier, gir jeg til de fattige, og har jeg presset penger av noen, skal de få firedobbelt igjen.»  9 Da sa Jesus til ham: «I dag er frelse kommet til dette huset, for også han er en Abrahams sønn. 10 For Menneskesønnen er kommet for å lete etter de bortkomne og berge dem.»

HVA STÅR DET EGENTLIG HER?

• Jesus kom til Jeriko
  • Sakkeus (rik, skatteoppkrever) klatret opp i et fikentre fordi han ønsket å se Jesus
  • Jesus inviterte seg selv til hjemmet hans
  • Sakkeus ble veldig glad og ønsket ham velkommen
  • Sakkeus angret på utpressingen og ga også halvparten av det han eide til de fattige.
  • Jesus fortalte ham at hans tro hadde frelst ham

HVORDAN PRAKTISERER VI DETTE I DAG?

• Venter på at Jesus skal komme igjen
  • Når Jesus besøker Notodden ser vi oss om etter alle finansbedragerne (de mindre kommer til å være oppe i trærne).
  • Etter at Jesus har frelst dem oppmuntrer vi dem til å gå fast i Misjonskirken.

SÅ DET ER UMULIG Å PRAKTISERE DETTE I DAG?

NEI!

OG DET ER GODE GRUNNER TIL HVORFOR VI KAN ANVENDE DENNE TEKSTEN I DAG!

MEN FØRST, HVA ER DET SOM MANGLER HER?

• Jesus kom til Jeriko
  • Jesus inviterte seg selv til hjemmet hans
  • Sakkeus ble veldig glad og ønsket ham velkommen
  • Sakkeus angret på utpressingen og ga halvparten av det han eide til de fattige.
  • Jesus fortalte ham at hans tro hadde frelst ham

JESUS? JESUS GÅR IKKE LENGER RUNDT PÅ JORDA.

DET BETYR AT VI MÅ FORTELLE FOLK ALT VI VET OM JESUS

• Alt vi vet om Hans      LIV, KJÆRLIGHET TIL OSS OG FRELSE
  • Vår egen historie (vitnesbyrd)
  •  Hvordan bli bedre kjent med Ham i Bibelen
  •  Hva vi lærte om Ham i dag
  • Hva vi ba til Ham om i dag

HVA SKJER SÅ?

• På et tidspunkt (fastsatt av Den Hellige Ånd), vil folk ønske å ta imot ham (v 6)
  • De vil også ønske at livene deres skal forandre seg og de kan bære frukt som viser at de har angret og omvendt seg (v 8, Matt 3,8)
  • De trenger forsikring om at de har blitt frelst (v 9)
  • (mens alt dette skjer vil det være noen kyniske tilskuere som ikke vil tro) (v 7)

SAKKEUS MENNESKER  BOR NÆR DEG

• Det er det samme som for 2000 år siden.
  • Guds Sønn, Ånd og ord er akkurat like mektige
  • Menneskers synd er like stor
  • Menneskers behov for en Frelser er akkurat like stor

SÅ HVA BØR VI GJØRE (RENT PRAKTISK)