Tirsdag 16. april, 2024
19:00 Bønn og lovsang

Opp til Jerusalem!
Bli med i Jesu følge opp Jerusalem. Se deg selv i Jesu følge. Vi starter i Betania hos Maria, Marta og Lasarus. Bli med inn og legg deg til bords og nyt festmåltidet. Se for deg Maria som stillferdig og uten ord kneler ned ved Jesu føtter og heller den kostbare salven over dem. Myke hender masserer inn ekte nardussalve og hun bøyer seg dypere og innhyller hans føtter i sitt lange hår og duften fyller huset.

Lev deg inn i situasjonen. Se for deg det som skjer, lytt til hvisking, kommentaren fra forræderen, Jesu ord og kjenn duften i rommet. Hvor ville du plassere deg selv i bildet. Dagen etter settes kursen mot Jerusalem. Bli med i Jesu følge opp til byen. Mottakelsen, jubelen og begeistringen. Hvor er du i mengden?

Johannes 12, 1-11: "Seks dager før påske kom Jesus til Betania der Lasarus bodde, han som Jesus hadde vekket opp fra de døde. Der ble det holdt et festmåltid for ham. Marta vartet opp, og Lasarus var blant dem som lå til bords sammen med ham.  Da kom Maria med et pund ekte, kostbar nardussalve, og med den salvet hun Jesu føtter og tørket dem med håret sitt. Hele huset ble fylt av duften. Da sa Judas Iskariot, en av disiplene, han som siden forrådte ham:  «Hvorfor ble ikke denne salven solgt for tre hundre denarer og pengene gitt til de fattige?»  Dette sa han ikke fordi han hadde omsorg for de fattige, men fordi han var en tyv. Det var han som hadde pengekassen, og han pleide å ta av det som ble lagt i den. Men Jesus sa: «La henne være! Hun har spart salven til den dagen jeg skal begraves. De fattige har dere alltid hos dere, men meg har dere ikke alltid.» Det ble kjent i den store mengden av jøder at Jesus var i Betania. Nå kom de dit, ikke bare for hans skyld, men også for å se Lasarus, som han hadde vekket opp fra de døde. Da la overprestene planer om å drepe Lasarus også. For mange av jødene dro dit på grunn av ham og kom til tro på Jesus."

Johannes 12, 12-19: Dagen etter fikk folkemengden som var kommet til festen, høre at Jesus var på vei inn i Jerusalem. Da tok de palmegreiner og gikk ut for å møte ham, og de ropte:

Hosianna!
           Velsignet er han som kommer
           i Herrens navn,
           Israels konge!
 Jesus fant et esel og satte seg opp på det, slik det står skrevet:
 Vær ikke redd, datter Sion!
           Se, din konge kommer,
           ridende på en eselfole.

Dette skjønte ikke disiplene med det samme. Men da Jesus var blitt herliggjort, husket de at dette sto skrevet om ham, og at folket hadde hilst ham slik.

Alle de som hadde vært til stede da han kalte Lasarus ut av graven og vekket ham opp fra de døde, vitnet om det. Det var også derfor folk dro ut for å møte ham, fordi de fikk høre at han hadde gjort dette tegnet. Fariseerne sa da til hverandre: «Der ser dere at ingenting nytter. All verden løper etter ham.»