Terje Watne taler. Jan Danielsen er møteleder. Sang og musikk: Minikoret. Barnekirke. Nattverd. Utvidet kirkekaffe.

Tirsdag 14. mai, 2024

Under tidens trykk.

Årets første uker har gitt oss mange triste nyheter fra inn og utland. Tragiske nyheter om vold og drap i nære relasjoner og stadig meldinger om knivangrep. Det er utfordringer i skolen med bl.a. mobbing. Økende organisert kriminalitet og unge som rekrutteres til disse miljøene. Etikk og moral på ville veier!  Ingen forandring i midtøsten eller Ukraina. Israel fortsetter sin forsvarskamp på flere fronter mot terrorister og Ukraina sin kamp mot Russland. I Afrika utspiller det seg en katastrofe på grunn av konflikt og krig i Sudan. Over ti millioner mennesker på flukt og 18 millioner sulter. Flykninger på vei over middelhavet, ved USA's grense til Mexico og Ukrainere på flukt fra krig. Det er bondeopprør bl.a. i Frankrike. Demonstrasjoner av ulikt slag, uro, forvirring, forskjellene blir større og økende antisemittisme. Ja, så langt har menneskeheten kommet i sin utvikling. Tenk at vi i vår moderne og velutviklet verden med enorme ressurser ikke har kommet lenger.

Når det er sagt er det mange gode krefter som arbeider for en bedre verden for alle. Det er her vi som menighet også kommer inn. Vårt felles kall er å formidle de gode nyheter i Ord og handling. Videre er det er en fundamental forskjell og sannhet i vårt arbeid og kall som andre gode krefter ikke har og ikke ser. Den åndelige dimensjonen og vårt mandat fra Jesus Kristus: "Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. Gå derfor ut...!"  Matt. 28.

Paulus skriver til menigheten i Efesos: "Til slutt: Bli sterke i Herren, i hans veldige kraft! 11 Ta på Guds fulle rustning, så dere kan stå dere mot djevelens listige knep. 12 For vår kamp er ikke mot kjøtt og blod, men mot makter og åndskrefter, mot verdens herskere i dette mørket, mot ondskapens åndehær i himmelrommet. 13 Ta derfor på Guds fulle rustning, så dere kan gjøre motstand på den onde dag og bli stående etter å ha overvunnet alt. 14 Stå da fast! Spenn sannhetens belte rundt livet og kle dere i rettferdighetens brynje, 15 stå klar med fredens evangelium som sko på føttene. 16 Hold alltid troens skjold høyt! Med det kan dere slukke alle den ondes brennende piler. 17 Ta imot frelsens hjelm og Åndens sverd, som er Guds ord. 18 Gjør dette i bønn, og legg alt fram for Gud! Be alltid i Ånden! Våk og hold ut i bønn for alle de hellige."  Efeserbr. 6.

Til Timoteus, Pastor i Efesos skriver Paulus: "Jeg formaner dere framfor alt til å bære fram bønn og påkallelse, forbønn og takk for alle mennesker. 2 Be for konger og alle i ledende stillinger, så vi kan leve et stille og fredelig liv med gudsfrykt og verdighet i alt. 3 Dette er godt og noe Gud, vår frelser, gleder seg over, 4 han som vil at alle mennesker skal bli frelst og lære sannheten å kjenne.

5 For Gud er én

og én mellommann er det mellom Gud og mennesker,

mennesket Kristus Jesus,

6 han som ga seg selv som løsepenge for alle.

Slik var vitnesbyrdet da tiden var inne,

7 og for det er jeg innsatt som herold og apostel. Jeg sier sannheten, jeg lyver ikke. Jeg er lærer for folkeslagene i tro og sannhet."  1. Tim.2.

Vårt kall og oppdrag her og nå, må også sees i lys av evighetsperspektivet. Vårt mål strekker seg ut over tid og rom. Til menigheten i Korint skriver Paulus: "Hvis vårt håp til Kristus gjelder bare for dette livet, er vi de ynkligste av alle mennesker." 1. Kor.15. Peter skriver om en ny dag! "Etter hans løfte venter vi på en ny himmel og en ny jord, hvor  rettferdighet bor"  2. Pet.3.