Terje Watne taler. Jan Danielsen er møteleder. Sang og musikk: Minikoret. Barnekirke. Nattverd. Utvidet kirkekaffe.

Tirsdag 14. mai, 2024

Velsignet høytid!
Julen Ad 2023.

Julelysene tennes, treet pyntes, gaver og mat kjøpes inn. Vi går inn i høytidsmodus med alt hva det innebærer. Vi skal feire Kristi fødsel nok engang. Men det er skygger og mørke over høytiden også i år, et trist og dystert bakteppe. En kontrastenes høytid. Som det var på Jesu tid. I Jesu fødeby Betlehem har man avlyst feiringen. Freden lar vente på seg i øst og 7 oktober har brent seg inn i historien og i Norge øker matkøene. Viktig å komme sammen i hjem og menighet i disse tider. Vi tenner lys i denne mørketid, synger sangene, samles rundt bordet og Ordet; Juleevangeliet. Evangeliet om Jesu fødsel, hans liv, frelsesverk og løftet om hans gjenkomst er gode nyheter i dag. Det er kilden og grunnvollen for vår tro og vårt håp. Vi ser tydelig i dag at verden trenger en frelser. Vi må ikke la oss førføre av den antikristelige ånd i vår tid, og som en gang vil fremstå i egen person og forføre verden. Vårt blikk må være rettet mot "det som er der opp, hvor Kristus sitter ved Guds høyre hånd." Kol. 3,1. Videre står det vers 4: "Men når Kristus, deres liv, åpenbarer seg, da skal også dere bli åpnebart i herlighet sammen med ham."

Hyrdene fikk se Herrens herlighet lyse om dem, ja mer enn det. Sammen de de andre som var til stede rundt grybben fikk de møte Den herlige. Fra øst kom et følge av vise menn. Johannes skriver: " Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss, og vi så hans herlighet, en herlighet som den enbårne Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet." Joh. 1,14.

Vi ser tilbake og feirer i takknemlighet en historisk fødsel, et tidsskille i historien. "For et barn er oss født, en sønn er oss gitt. Herreveldet er lagt på hans skulder. Han har fått navnet Underfull rådgiver, Veldig Gud, Evig far, Fredsfyrste. Så skal herreveldet være stort og freden uten ende over Davids trone og hans kongerike. Han skal gjøre det fast og holde det oppe ved rett og rettferdighet fra nå og for alltid. Herren over hærskarene skal gjøre dette i sin brennende iver." Jes. 9, 6-7.  Vi feirer i forventning om et snarlig Jesu gjenkomst. Hos profeten Sakarja leser vi: "Den dagen skal han stå med føttene på Oljeberget, som ligger rett mot Jerusalem, i øst." Sak. 14, 4. "Se, jeg kommer snart." Åp. 22,12. Fredfull jul til deg og dine!

"1 Du, Betlehem, Efrata,

minst blant slektene i Juda!

Fra deg lar jeg en hersker over Israel komme.

Hans opphav er fra gammel tid,

fra eldgamle dager.

Velsignet høytid!

2 Derfor skal han overgi dem,

helt til tiden er kommet da hun som skal føde, har født.

Da skal resten av hans brødre

komme tilbake til Israels barn.

3 Han skal stå og gjete i Herrens kraft,

i Herren sin Guds høye navn.

Og de skal bo trygt,

for nå rekker hans makt til jordens ender.

4 Og han skal være fred."Mika 5.