Terje Watne taler. Jan Danielsen er møteleder. Sang og musikk: Minikoret. Barnekirke. Nattverd. Utvidet kirkekaffe.

Tirsdag 14. mai, 2024

Gratulerer med nasjonaldagen Norge!
OG Kristi Himmelfartsdag - KRISTI KRONINGSDAG!

For meg er Kristi Himmelfartsdag en større dag en nasjonaldagen. Jeg takker Herren for landet og friheten. 17. mai ifjor kjente jeg på en sterk nasjonalfølelse. Etter koronarestriksjoner og den pågående krigen i Europa var det flott å feire dagen. Da vi sang nasjonalsangen ble det 2dre verset spesielt. Gud og Herren er fortsatt med i teksten. Og det korsmerkede flagget er fortsatt vårt flagg! "Norske menn i hus og hytte, Takk din store Gud! Landet ville han beskytte Skjønt det mørkt så ut. Alt hva fedrene har kjempet, Mødrene har grett, har den Herre stille lempet, Så vi vant vår rett. har den Herre stille lempet, Så vi vant, vi vant vår rett." Tar også med en strofe fra fedrelandssalmen: "Du sende ditt ord til Noregs fjell, Og ljos over landet strøymde." Må det som skjer på Vigeland spre seg til velsignelse for land og folk! Min bønn er at våre kjære vi ber for og alle andre må krone Kristus til konge i hjerte og familie.

Kristi himmelfartsdag er fortsatt en helligdag i Norge. Før var det Ansgarskolens dag, men ikke nå lenger. det er vel ikke mange i frikirkelig sammenheng som samles til gudstjeneste på denne dagen. Noe å tenke på, en høytidsdag å ta tilbake! En dag å feire Kong Jesus! Fra tornekrone til kongekrone. "En slik øversteprest er det vi har, og han har satt seg på høyre side av Majestetens trone i himmelen. Der gjør han tjeneste i helligdommen, den sanne telthelligdommen, som er reist av Herren selv og ikke av mennesker." Hebr. 8. 1-2.  Lukas skriver om himmelfarten fra det jordiske perspektiv (Lk. 24 og Ap.gj. 1.) mens bl.a. Hebreerbr. og  Salme 110 omhandler den himmelske siden!

Edin Løvås skriver: "Det disiplene så, var bare at han forsvant bak en sky. Men Jesus ble løftet videre og like inn i herligheten. Han vandret i triumf mellom engleskarene og fram til sin trone, ved Fars høyre hånd. Dett er et billedspråk som vi behøver, for å kunne fatte noe av det som skjedde. Og så, - da Herren Jesus satte seg der ved sin Fars høyre hånd, tok han tilbake den allmakten som han hadde gitt avkall på under sitt liv på jorden. det betyr blant annet at han straks ble alle steds nærværende. "For han som steg ned, er den samme som steg høyt opp over alle himler for å fylle alt. Efeserbr. 4,10. Jesus Kristus er nå, i dette øyeblikk, nær den fjerneste stjerne, det minste, lille dansende molekyl og nær hvert eneste menneskehjerte."

Edin Løvås skrev også sangen "På himmelfartsdagen". Jeg tar med vers 4: "Hver dag er en strålende himmelfartsdag, Hver natt er vår Herre til stede. Nå frykter vi ikke for tomhet og jag, For det finnes en himmelfartsglede."

Salme 110 Av David. En salme.

Herren sier til min herre:
          «Sett deg ved min høyre hånd
          til jeg får lagt dine fiender
          som skammel for dine føtter!»

2Fra Sion rekker Herren ut ditt mektige septer.
          Du skal herske blant dine fiender!

3. Folket ditt møter villig fram
          den dagen du viser din kraft.
          Din ungdoms dugg kommer til deg
          i hellig prakt, fra morgenrødens fang.

4. Herren har sverget og angrer det ikke:
          «Du er prest til evig tid på Melkisedeks vis.»

5. Herren er ved din høyre hånd,
          han knuser konger på sin vredes dag.

6. Han holder dom over folkeslag, det er fullt av lik,
          han knuser hoder vidt over jord.

7. Han drikker av bekken ved veien,
          derfor løfter han hodet høyt.

"Så førte han dem ut mot Betania, og han løftet hendene og velsignet dem. Og mens han velsignet dem, skiltes han fra dem og ble tatt opp til himmelen.  De falt på kne og tilba ham. Så vendte de tilbake til Jerusalem i stor glede. Siden var de stadig i tempelet og lovpriste Gud." Lukas 24, 50-53.

Bilde

Og et løfte ble gitt: "Denne Jesus som ble tatt bort fra dere opp til himmelen, han skal komme igjen." Ap.gj. 1, 11