Tirsdag 23. april, 2024

Sangen om Jesus!
Ære være Gud i det høyeste, og fred på jorden!

Hendelser skaper lovsang, klagesang eller protestviser! Og i disse høytidsdager hvor kontrastene lyser imot oss, høres de ulike sjangere i ord og toner! En artist sa det slik: I år vil jeg synge "Deilig er jorden", på trass.  En skrev at vi kristne ikke burde ordet "jul" om høytiden. Men vi hilser hverandre med gledelig jul, god jul og velsignet julehøytid også i år! Strømpriser til tross og det er ikke alle som gleder seg til høytiden. Men lyslenkene er tent og julelysene tennes i år også!

Julen har også dette året et dystert globalt bakteppe, som de siste års høytidsfeiringer. I denne høytiden ligger Russlands meningsløse angrep på Ukraina som en mørk og tung sky over Europa og verden for øvrig. Stigende priser og usikre tider, legger nok en demper på feiringen. Men mange gode hjelpere er med på å utgjøre en forandring i inn og utland.

I dag kan vi være med å gi gaver til glede, redning og frelse. Evangeliet i en matpakke til den sultne, varme klær til den som fryser, julekveld til den ensomme, husly til den husløse og lys for den som sitter i mørke! Årets julekampanje: "Håp for framtid i Ukraina." går til vår søsterkirke i Polen og deres arbeid med flyktningene. Om det er mørke skyer, er det også håp!

Juleevangeliet eller rettere sagt, Evangeliet; fortellingene om Jesus er fortsatt gode nyheter for verden. «For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin sønn.» Joh. 3,16a. Og videre står det i Joh. kap.  1, 9: «Det sanne lys, som lyser for hvert menneske, kom nå til verden.»  og «Alle som tok imot ham, dem gav han rett til å bli Guds barn.» Joh. kap. 1, 12. Jesus Kristus; Messias Guds gave til verden. En gave som strekker seg utover tid og rom. For oss er advent mer en de fire ukene før jul, vi lever i livslang advent mot Herrens andre komme. For å sitere Anne Margrethe M. Anfindsen: "Den lille og store advent."

«For et barn er oss født, en sønn er oss gitt. Herreveldet er lagt på hans skulder. Han har fått navnet Underfull rådgiver, Veldig Gud, Evig far, Fredsfyrste.» Jes. 9.

Jeg tar med noen ord av Edvin Tinnesand, som setter det hele i et større perspektiv: "Barnet i krybben, mannen på korset, og den oppstandne er garantien for at den verden som ble lagt under forgjengelighet skal gjenreises i sin opprinnelige skjønnhet. Det startet i en jordgrotte og ender opp på den hvite hest, som drar ut med seier og til seier."

Når evangeliet om Jesus synges, formidles og forkynnes i høytiden, måtte det føre til tro, håp og forvandling. En annerledes jul!

Med dette ønsker jeg deg gode, fredfulle og hjertevarme høytidsdager! Fred være med deg og dine😊

"Aldri forstummer tonen fra himlen, i sjelens glade pilgrimssang."

Sangen om Jesus!

Tekster i høytiden: Lukas 1, 46 - 55; Marias lovsang. Les også Hannas' lovsang i lys av Marias' lovsang. 1. Samuelsbok 2, 1-10. Lukas 1, 68 - 79. Lukas 2, 1 - 20. Matteus 1, 18 - 2, 15.