Lørdag 4. mai, 2024
17:00 Temamøte fra Kristent ressurssenter i Pinskekirken Betania
Truls Olufsen-Mehus og Tone Lise Gustavsen: "Kampen om barnas virkelighetsforståelse" og "Spørsmålene ungdom stiller om sex og samliv".

Søndag 12. mai, 2024
Knut Sivertsen taler. Birgit Sivertsen er møteleder. Sang og musikk: Lovsangsgruppa. Barnekirke. Kirkekaffe.

Til manges forundring er Bibelen fortsatt en bestseller. Guds Ord spres og leses av millioner. Idag kan forskjellige utgaver av Bibelen lastes ned til nettbrett og telefon. I 2013 ble Bibel-appen "YouVerson" lastet ned til 49 millioner nye enheter. Totalt har den blitt installert på 124 millioner nettbrett og mobiler verden over. Apple melder om at bibelappen er blant de 100 beste appene. "Bibelen APPelerer til ungdommen", stod å lese i avisen dagen. Før ble Bibelen smuglet inn i land der den var forbudt, noe som sikkert gjøres ennå. Men idag

kan Ordet i tillegg lastes gratis ned fra "himmelen". Nye utgaver av Den hellige boka er i løypa. Elsebeth og Sten Sørensen er klar med "hverdagsbibelen", der de har gitt bibelen et enklere språk. Forfatteren Hanne Ørstavik mener at språket vårt forringes uten Bibelen. Videre mener hun at den fortsatt vil påvirke norsk språk. Ord og uttrykk som brukes i hverdagen har sitt opphav fra denne boken.

"Hollywood vender seg til Bibelen" stod det å lese i en avis. "Son of God"; En ny film om Jesus skal være klar i februar. En film om Noah er klar  for filmlerretet, og det jobbes med filmer om Moses. Kan nevne at sistnevnte har fanget Steven Spielbergs interesse. Snart kan vi kanskje se filmer om Moses og Jesus med 3D briller på.

Bibelen har  også vært og er en stor og rik kilde sangere og musikere har øst av.  Jeg håper det igjen kan føre til økt interesse og nysgjerrighet blant folk.I avisen Vårt Land den 14. januar står det om Bruce Springsteens siste plateutgivelse "High hopes". "Boblende bibelske Bruce" og "Denne gongen er Bruce Springsteen aller best med bibelsk tekst." Så kanskje jeg, for første gang, kommer til å kjøpe en plate av Bruce Springsteen?

Det er flott at Bibelen fortsatt inspirerer filmfolk, musikere og forfattere. Bibelen som er Guds sanne ord til menneskeheten. Ordet til frelse. Som Paulus skriver til den  Timoteus: "Helt fra du var et lite barn, har du kjent de hellige skriftene, de som kan gi deg visdom til frelse ved troen på Kristus Jesus. Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd, så det menneske som tilhører Gud, kan være fullt utrustet til all god gjerning." 2. Timoteus 3, 15-17.

Må 2014 bli et godt bibelår!

Bibelen i fokus.Fra Qumran.