Søndag 21. april, 2024
Jens Iver Jensen taler. Carl-Magnus Nystad er møteleder. Sang og musikk: Randi Brattetveit, Anne Gerd Juvang og Kjersti Underdal. Barnekirke. Kirkekaffe.

Tirsdag 23. april, 2024

Et nytt år ligger foran oss; Dager, uker og måneder. Mye er allerede lagt, da arbeidsdager og feriedager er satt. Samtidig er det mye vi ikke vet om dagen som ligger foran. Alle har vi vel visjoner, drømmer og ønsker for året og årene etter dette. Mitt håp er at året 2017 skal være et nådens år.

Et nådens år i menighet og familie. Når Jesus står fram og holder sin programtale er nettopp nåden et punkt i talen. Vi har hørt konge og statsminister tale til folket, taler som blir lyttet til. Må vi som kristenfolk lytte til Jesu programtale og hans andre taler. Den nevnte talen holdt han i synagogen på sitt hjemsted. Ved begynnelsen av sin tjeneste forteller han om sitt kall i verden. Når Jesus står fram i Nasaret denne dagen er det en oppfyllelse av det profetiske ord hos Jesaja kap. 61. Mye kan sies om hans tale, men jeg vil understreke punktet "og rope ut et nådens år fra Herren." Vi lever i nådens tid og må mange oppdage og erfare Herrens nåde dette året. Notodden Misjonsmenighet, et nådens fellesskap. I Misjonskirken Norges grunnlagsdokument handler om å være rotfestet, raus og relevant og visjonen er "Guds barns enhet, menneskers frelse." En menighet rotfestet i nåden, som utøver den, noe som burde være relevant i dag. Johannes skriver: "Nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus." Joh.1, 17. Jesus underviste og praktiserte nåden. Vi også!

Lukas 4, 16-19: "Han kom også til Nasaret, hvor han var vokst opp, og på sabbaten gikk han inn i synagogen, slik han pleide. Da han reiste seg for å lese, rakte de ham profeten Jesajas bok. Han åpnet bokrullen og fant stedet der det står skrevet:

Herrens Ånd er over meg,
           for han har salvet meg
           til å forkynne et godt budskap for fattige.
           Han har sendt meg for å rope ut
           at fanger skal få frihet
           og blinde få synet igjen,
           for å sette undertrykte fri

og rope ut et nådens år fra Herren."

MED BØNN OM ET VELSIGNET NYTT ÅR!

Deres i Kristus.

Jan ad.