Vandring med hvilepuls.Ved Det karibiske hav. Cartagena.
Overskriften er tittelen på en bok skrevet av den katolske presten, karmelittmunken og forfatteren Wilfrid Stinissen. I en travel hverdag i jobb, familie og samfunn kan det være en kunststykke å komme ned i hvilepuls. I dagens medieverden der en bør være på nett og tilgjengelig døgnet rundt....

En kunne lage mange situasjonskomedier over vår avhengighet av mobilen, ipad´n, datamaskinen og TV´n. I dag ser vi mer på skjermer enn på hverandre. Lettere å bruke sosiale medier til kommunikasjon enn det å møtes ansikt til ansikt. Utallige timer sløses bort foran skjermer av ulike størrelser. Derfor er nettvett viktig for oss alle. Stinissen skriver: "Vi lever i feil tempo. Vi mates med for mye på en gang. Ingen ting rekker å bli fordøyd. Ingen ting rekker å bli modent. Alle frukter blir plukket mens de er grønne, og magen blir syk. Den stadige stimulansen får oss til å stanse veksten. Vi flagrer på overflaten med all vår kunnskap. Vi har et stort behov fort å gå i dybden.........begynn å lytte i stedet for å planlegge." Lytt til Åndens røst!

Jesus og disiplene trakk seg ofte tilbake for å komme ned i hvilepuls. "Apostlene samlet seg igjen hos Jesus og fortalte ham om alt de hadde gjort, og alt de hadde lært folket "Og han sa til dem: «Kom med meg til et øde sted hvor vi kan være alene, og hvil dere litt!» For det var så mange som kom og gikk at de ikke fikk tid til å spise engang. Så dro de ut med båten til et øde sted for å være alene. Men mange så at de dro bort, og kjente dem igjen, og fra alle byene strømmet folk sammen til fots og nådde fram før dem. Da Jesus gikk i land, fikk han se en mengde mennesker. Han fikk inderlig medfølelse med dem, for de var som sauer uten gjeter. Og han ga seg til å undervise dem om mange ting." Mk. 9, 30-34.  Det var ikke lett for Jesus og disiplene å trekke seg unna, spesielt når folk visste om gjemmestedene.

Det er sommer og ferietid. Det er tid for å roe ned (hvilepuls), senke skuldrene og lade "batteriene."  Trekke seg tilbake til hjemmesteder og ladestasjoner. En sommer med hvilepuls! Velsignet sommer!